Så, du har hittat motivationen till att börja springa regelbundet, köpt dina nya kläder och skrivit under på ditt träningsschema. Kanske är ni till och med ett par stycken som planerar att springa tillsammans, men vad är nästa steg? Var ska du springa? Och vilket underlag vill du springa på?

Har du redan köpt nya löparskor är det naturligt att det valet påverkar var du springer, har du inte köpt nya skor än och behöver hjälp, kan du läsa vår guide till rätta löparskor. Men – om du har ett fullt urval att välja mellan gällande underlag att springa på, vilket ska du välja och varför?

Väg

Vägar finns tillgängligt för alla precis utanför dörren, och det ger dig god möjlighet att utforska kvarteret. Vanliga asfaltsvägar är bra att springa på och ökar ditt självförtroende för att springa fortare utan att riskera skador och på grunda v dess popularitet att springa på vägar finns många skor anpassade just för detta. Om vägarna dessutom är väl upplysta, kan du dessutom springa oavsett tidpunkt på dygnet.

Hur som helst, är det inte helt riskfritt att springa på vägar. Hårdheten kan vara tuff för kroppen, speciellt för nybörjare. Dessutom kan förtroendet för vägen vara missvisande eftersom vägarna kan vara dåligt underhållna vilket kan leda till att man lätt snubblar och faller. Vägar utgör också en fara som nästan inget annat underlag har – trafik. Du kan aldrig vara 100% fokuserad på att springa eftersom du måste vara mycket vaksam över trafiken runt dig.

Gräs

Att springa på gräs och genom fält kan kännas befriande och ge en känsla av äventyr som utsatta spår inte kan matcha. Om du sportar på gräs, är självklart löpning på gräs att föredra eftersom du då tränar på rätt underlag.

Gräs kan dock vara lite lurigt ibland, för det är sällan så plant som det ser ut till att vara, och det är lätt att trampa fel och du kan stuka din fot. Är gräset vått dessutom är det väldigt lätt att halka.

Grus

Med tanke på den information som följt angående ojämn mark är det samma sak som gäller för grus. Risken för att halka eller snubbla är ständigt närvarande och det krävs lite erfarenhet för att kunna springa snabbt på ett sådant underlag. Grusvägar är också sällan upplysta vilket endast gör det lämpligt att springa under dagsljus.

Men, eftersom underlaget är ojämnt innebär det att du alltid är koncentrerad på var du placerar fötterna vilket kan göra att du faktiskt orkar springa längre. Det ojämna underlaget hjälper till att bygga upp muskler och uthållighet i benen, så det finns absoulut fördelar med att springa på grus.

Springa i skogen

Sand

Att springa längst med vattnet på stranden är en upplevelse svår att jämföra med annan form av underlag. Om sanden dessutom är mjuk nog behöver du inte ens några skor. Men det är jobbigt! Underlaget skiftas ständigt vid varje steg så det kräver mer styrka att ta dig framåt jämfört med någon annan yta. På sand bygger du snabbt upp muskelstyrka och uthållighet, samtidigt som den mjuka sanden förminskar risken för skador. Särskilt knäskador.

Ett tips är att börja att springa där sanden är som mest packad och platt innan du börjar på att springa på den mjukare sanden.

Banor

Planheten av en löparbana är på samma gång en välsignelse och en förbannelse. Det är en välsignelse eftersom du kan ha absolut förtroende för att den erbjuder en jämn yta, så att du kan maximera dina framsteg och nå din toppfart. Men på samma gång, det faktum att banan är platt innebär att du inte kommer att få de fördelar som finns när det gäller att springa i backar, vilket kan bidra till att förbättra din kraft och hastighet.

En av fördelarna med att springa på ett spår är att det är enkelt att hålla koll på hur långt du har kört utan att förlita sig på GPS, och kan också hjälpa dig att mäta avstånd lätt om du gör korta spurter. Tänk på att hårdheten i underlaget kan variera från ett spår till nästa!

Den största skillnaden mellan banor och andra ytor som anges hittills är kostnaden – medan övriga ytor är fria att köra på, kan vissa banor debitera någon form av en avgift. Det finns dock ytterligare fördelar – både socialt och förmågan att be om råd från andra löpare. Det kanske inte ger frihet springa på ett odefinierad väg, men löparbanor erbjuder fördelar för människor i alla nivåer av erfarenhet och förmåga.

Löpband

Om du väljer att springa på ett löpband, har du två alternativ – betala för ett gym-medlemskap eller köpa ditt eget för ditt hem. Båda kommer att kosta betydligt mer än någon annan typ av yta, men erbjuder en varm, torr miljö där du kan titta på TV medan du springer. Om du väljer att gå till gymmet, får du också den sociala delen, som är ganska oslagbar.

Funktionerna för även de mest avancerade löpband erbjuder begränsar dig som andra ytor inte gör. Till exempel, när du vill påskynda eller sakta ner, måste du göra det i den takt som maskinen kan hantera, snarare än din valda kurs. Av säkerhetsskäl kommer maskinerna också ha en begränsad toppfart, som normalt kommer att vara lägre än din fulla tävlingsfart, vilket innebär att du inte kan prova en sprint. På den positiva sidan, kommer displayerna hjälpa dig att övervaka ditt resultat på ett ögonblick, vilket är otroligt bra för alla som vill förbättra sin kondition nivå snarare än att bara underhålla den. Känslan av att springa på ett löpband kan känna onaturlig och förbryllande till en början, men kommer snart att kännas mer bekant.

Sammanfattning

Din erfarenhet kommer att spela en stor roll i bestämmandet av vilka typer av ytor som är mest lämplig för dig. Om du är nybörjare, är det definitivt värt att springa på mjuka ytor som är mer förlåtande på kroppen. Dock kommer mer erfarna löpare kunna utmana sig på ytor som kan ge ytterligare fitness fördelar. Bekvämlighet är också en faktor – vad du har tillgängligt lokalt kommer att påverka ditt val, det förklarar varför löpning på löpband är så populärt trots att det är en mer begränsande form av löpning än någon av de andra ytorna som diskuteras här.

Var brukar du springa?